Jag heter Petter Magnusson. Jag är Yrkeslärare och YKB konsult. Jag har kört tungt fordon ( Lastbil och Buss ) sedan 2004

Under slutet av 1980 talet arbetade jag som reservofficer med beredskapsplanläggning på Länsstyrelsen i Kalmar Sektion E (FAK) och var ansvarig för totalförsvarets transportplanering. Nu skall totalförsvaret byggas upp på nytt och jag är fortfarande medlem i FAK.

Jag är lärare inom vuxenutbildningen sedan 1993 och leg. lärare i hållbart samhälle och e handel. Sparsam körning är ett intressant område att arbeta med. Tekniken för framtiden är redan här.

Jag har också en Fil Kand som IT pedagog. Jag är intresserad av att utveckla datoriserade test för olika områden. Jag har arbetat med test för SIK ( Strukturinfrakompetens ) snöröjningen åt MOTIVERA utbildning. Jag har gjort e larning för SCANIA i Oskarshamn - AIRBAG säkerhet SRS.

Enligt studier kör 70 % av trafiken för fort. Skulle alla hålla skyltad hastighet skulle vi spara cirka 40 % - vilket skulle som enskild åtgärd vara i linje med Parisavtalet. Kunskaper i Aerodynamik är en viktig kompetens när det gäller Bränsleoptimerad körning.

Ekonomisk tillväxt med ökade transportbehov som följd går att lösa med nya bränslen, teknikutveckling och sparsam körning för ett hållbart samhälle. Ny teknik med lastbilar som drivs av EL och CNG finns redan operativt. Nya bränslen som HVO används redan. VOLVO kommer att testköra nya lastbilar som drivs av Vätgas 2026. Den tunga trafiken har redan uppnått en besparing på 35 % - halva målet till 2030.

För att uppnå Paris avtalet måste vi hamna under en CO2 halt i atmosfären på 450 ppm. I NOV 2024 hade vi en CO2 halt på ca 421 ppm. Ökningstakten Globalt är nu straxt under 3 ppm/år. Vi har ca 10 år på oss.

E TEST - Aerodynamik & Klimatutvecklingen - Länk

 

 

YKB KONSULT
Petter Magnusson 

Boka YKB  Fortbildning 

hartman352@hotmail.se

Rättad 2025-01-06